Friday, January 04, 2013

Tragedi



Assalammualaikum  w.b.t. yawlsss!








Aku tulis entry kali ni,jam menunjuk kan pukul 10.10 malam bersamaan 1 Januari 2013. Entry kali ni aku nak share pengalaman aku eksiden. Bukan la saje saje nak cite pon,actually bende ni aku da tak kisah sangat. Tapi tadi adik aku amik aku naik moto,dengan keadaan kereta yang banyak n jalan yg sibuk. Mulut aku ni tak henti2 dok baca ayat kursi. Mintak aku n adik dilindungi. Pheeeww~ Selamat pon sampai rumah. Syukur alhamdulillah.





Berbalik pada topik kat atas,aku ni nak cita la pasal tragedi yang menimpa aku konon nye. Actually tak lah tragedi sangat pon. Cuma pengalaman yang aku teringat2 dan takkan lupa. Gini, ni cite 6tahun lepas. Masa aku still skola lagi. Amik SPM tahun tu. Masa aku eksiden ni rasanya last paper or second last paper la. Subjek Ekonomi Asas. Macam biasa la. Afta habis paper pagi,ktorg mesti balik rumah punye. Sebab nak rest la kan. Petang dalam kol 2 camtu ade paper lagi.





Mase aku nak p skola balik,adik laki aku yang anta. Masa ni,ktorang memang p skola naik moto pon. Moto Kriss masa tu. Sekali dalam perjalanan nak p skola tu la, adik aku dok bawak moto macam biasa lah. Macam lelaki normal yang lainn. Cool sajoo. Aku memang selalu tak pakai helmet. Biasa lah pompuan kann, nanti kang kalau pakai helmet, tudung ronyok semacam, huru hara bila tanggal helmet konon nye nanti dah tak betul lah tudung tu, so thats why lah tak pakai helmet. Bajet kalau tak pakai helmet tudung tu elok lah jadinyee. huhu. Padahal same jekk huru hara. haishhh. Kesengalan zaman berhingus yang memang tak pernah dijangka. 






Nak dijadikan cerita, mase adik aku tengah dok bawak elok2 tu, ade lah satu kereta proton saga ni haa. Pembawak kereta tu cinoo. Adik aku pon bawak tepi je lah, belah kiri. Sebab bukan nak memotong pon kan. Sekali kereta tu bukan main laju lagi. Macam kene kejar dengan Pencabut Nyawa (kata orang2 korea lahhh, ok ini pengaruh drama). Mase tu kalau belah kanan, simpang belok kanan lahh. Kalau belah kiri, rumah rumah. 






Adik aku bawak dengan penuh tertib belah kiri. Dari pandangan kitorang, kereta tu laju semacam, macam nak belok kanan. Kalau pikir logik, takkan la nak masuk pagar rumah yang belah kiri, bawak kereta macam  ribott ye dakkk? Hokay, still relax lagi. Tengok die amik side memang sumpah nak belok kanan lah, sekali secara tiba tiba nya, dengan tidak semena mena, kereta tu belok kiri. Cube yawlsss bayang kan?? Macam mane tu?? *Dummmmm*






Apelagi, for sure lah die langgar kitorang!! Tak ke macam gampang pembawak kereta tu. Sialann je,dalam hati dah menyumpah seranah. Almaklum lah, mase tu aku nak exam kott. Dengan keadaan kereta yang laju tu, tetibe belok kiri, ngam2 die langgar moto adik aku. Dengan aku sekali tercampak ke depan. Bayang kann, aku tercampak wehhh!! Tercampakk. Adik aku jatuh tepi jee. Aku ke depan nak dekat longkang da. Kebabian betol cina ni. Tangan aku dah luka2. Tapak tangan. Aku memang dah menggigil2 tahap gaban dah mase tu. Lepas tu terus adik aku lari2 pi kat aku, tengok aku ok ke tidak. Nampak tak, die sayang aku? Memang lah sayang! Akak die sorang je pon. huhu.






Adik aku pon luka2 sket jugak. Masa tu ramai jugak budak2 lain yang lalu lalang nak p ke sekolah dah. Tapi takde sorang pon benti nak tolong aku. Tak ke macam jahanam je semua. Tapi lantak la dorang kan. Pastu adik aku setel cmane tah ngan cina tu. Tu aku tak tau. Lepas je dah darah2 macam ni, kepala otak aku bukan pikir pasal sakit ke, nak mati ke ape mase tu, cuma pikir, sempat tak aku nak sampai skola? sempat tak aku nak amik paper ni? aku taknak la amik exam private kat spital semata2 pulak kan. Last2 aku soh cina bangang tu anta aku p skola. Da lah die langgar aku tak setel lagi, ni die bawak keta nak anta aku p skola pon laju tak hengat. Kaki die ade besi agaknye, tu yang tekan pedal minyak tak beringat. haihhh~~







Sesampai je kat skola, kawan2 aku macam biasa la dok tunggu kat bus stop depan skola tu. Sebab memang nak masuk skola same2 kan. Sweetttt kan kawan2 aku?? hihi. Mase tu yang ade Sabariah, Eyka n Mira. Sebab jarak ktorang dekat2 je mase exam. Turun je kereta puaka tu, semua terkejut. Siapa yang anta Ina tu? Cina mane tu? Boipren die ke? Takkan kapir laknat pulok kan? Haa kau macam2 lah yang dorang pikir mase tu. Yang sangkaan dorang tu, ade sikit je la yang betul. hihi.






Turun je kereta aku terus laju masuk skola. Cube yawlss teka aku pi mana? Mesti lah pi toilet yawlsss. Dengan darah2 kat tangan, tapak tangan  macam tu, cmane nak jawab exam kan? Yang teruk nye belah kanan lah. Da lah aku menulis tangan kanan. Hadoiii, mase basuh tu perit die tak terkataaa woii. Sabariah mase tu siap soh p spital lagi. Tapi aku mmg taknak. Lagi satu, aku taknak la mak abah aku risau. Kan sebab aku nak exam. Pastu lap2 n bersih kan pakai tisu. Tisu tu aku tutup tapak tangan. Cover. Takut kang pemeriksa tak bagi amik exam pulak.





Nak ditambah kan manis dalam entry ni, mase aku exam tu, aku memang ade suke tengok sorang pemeriksa ni ha. Zamani nama die. Cehhh ingat lagi kan. Muka die putih merah, kening lebat. Nebes je tengok die. hihi. Padahal mamat tu dah kawen da pomm. huhu. Kira aku boleh cuci2 mata la juugak kann. Dah sakit2 pon gedik mengenyam semacam. haha. Before aku masuk dewan tu, lepas cuci luka, aku call jugak abah. Masa zaman tu aku pakai henpon Nokia 3200, cover wane pinkk! Pinkkk?? Ewwww! Aku tak suke pink. hoho. Tapi cmane tah cover henpon aku pink mase tu. huhu.






Afta call abah tu, sure lah die risau, tanye macam2. Tanye pasal aku, exam aku, adik aku, moto die. Semua die tanye. Report polis ke cmane. Semua lah. Dah nama nye pon ABAH kan. Mesti lah macam polis pencen. hihi. Tapi aku tak banyak cakap la. Aku ingat aku cakap, yang aku luka2 sket je, tak teruk pon, sebab taknak die risau yang bukan2, than aku cakap nak masuk dewa dah. So nanti habis exam baru cerita. Phewww~






Masa nak jawab exam tu, hanya Allah je lah yang tau. Dengan tapak tangan yang pedih, nak tulis pon menggigil2 segala. Kuatkan jugak semangat. Aku harus terus kan exam ni. Dalam hati selalu ingat kan, luka ni sikit je, takde pape pon, yang penting kene lulus! Mase trial semua, result aku setakat lulus je lah, tak penah nye nak credit. Tapi mase final SPM tu result ekonomi aku credit woiii! Maybe tu semua ade hikmah kan. Aku dapat sakit, aku dapat keputusan yang better. Ok lah walopon bukan 'A'!







So,tu lah tragedi aku eksiden dengan moto. Aku kekadang cuak kalo naik moto. Lagi2 kalau bukan dengan orang yang aku percaya. Setakat ni, aku naik moto ngan adik aku jelah. Takde nye laki lain. Tu yang kalau aku dok drive kereta skang ni, aku risau dengan orang naik motor. Lagi2 lah orang tua. Hmm, takut pape jadi. Sedang kan mak aku pon pi keje ade bawak moto,aku dah risau semacam. Sebab tu lah since aku boleh drive ni, aku taknak mak aku naik cab ke ape. Biarlah aku yang anta die p keje and amik die balik keje. Senang hati. 






Itu lah cerita untuk entry kali ni. Selain eksiden moto, naik basikal pon aku ade eksiden jugak wehh. Tiap kali aku eksiden mesti time exam penting. Yang basikal tu pulak mase aku darjah 6. Haaa, yang tu next entry hokay. Penat tangan ni menaip. kihkihkih 






So, sekian, Wassalam! :p






P/s : Pada pembawak moto tu sila berhati2 dengan kenderaan lain ye. Pembawak kereta jugak. Jangan mentang2 kau besar, 4 tayar, sesuka sesuki hati jek nak main langgor2 ehh. Pikir kan keselamatan orang lain. Sama jugak pejalan kaki. Semoga semua tahu tanggungjawab masing2.




p/s: mahap! entry ni 1 Januari 2013, tapi baru sempat di post di atas sebab2 yang tertentu. Segala kesulitan harap diampunkan. hihi. ;p








Sekian daripada ;-
Prof. Dato Dr. Syazrina Zahrin!





No comments:

Post a Comment